Monday 23 May 2011

Tasik Pink colour~

hai (tetba teringt pasal berita dlm radio td)....snanyer masa dlm perjlanan nk ke library td, pkck bas 2 bka siaran radik muzik fm....pas 2 ada berita tntg tasik berwarna pink...ish3!! agk menarik jgak r kn....mcm xpercya je....ok, smpai2 je kt library, Redzz trs mncri mklmt berkaitan dgn tasik ni....actually nma tasik ni adlh tasik Retba.....

Tasik Retba atau dikenali dengan Lac Rose adalah tasik paling pelik di dunia. Ini adalah kerana tasik yang terletak di Senegal ini mempunyai air berwarna merah jambu. Saintis daripada seluruh dunia telah sepakat mengatakan tasik ini telah dicemari dengan sejenis bakteria iaitu Cyanobacteria. Cynobacteria juga dikenali dengan nama blue-green alga berdasarkan warna asal bakteria tersebut.

Sesetengah bakteria ini boleh memudaratkan kerana berkemampuan mengeluarkan sejenis toksin yang dikenali dengan cynotoxin. Ia akan mengakibatkan kulit manusia mahupun haiwan mengelupas dengan teruk. Oleh sebab demikian, masyarakat di sekitar Tasik Retba melumurkan badan mereka dengan minyak kacang Shea. Minyak kacang Shea mampu menangkis toksin yang dikeluarkan oleh Cyanobacteria.

Tasik yang berwarna merah jambu ini mampu kelihatan jelas warna merah jambunya apabila menjelang musim kemarau. Sepertimana Laut Mati, ia boleh mengapungkan manusia kerana kandungan garamnya yang tinggi. Dianggarkan bahawa terdapat 380 gram garam untuk 1 liter air. Ia bersamaan 15 camca garam untuk segelas minuman.!

Di bawah adalah gambar-gambar di sekitar Tasik Retba:
btl x air tasik 2 berwarna pink??

ini bkn d ecit ok...hu3

Tasik Lac Rose Retba atau Tasik Merah Jambu (Pink) terletak di utara semenanjung Cap Vert Senegal....

ce tgk!1 dh mcm air yg dipenuhi darah lak..

terlalu pekat warnanyer

peh, bnyk giler garam an...

blh wt stok bertahun tahun ni

hu3...



note antri ; kalau mcm ni la, xyh ssh g kdi bli garam kn.....ho3....g je kt tasik 2 kaut seniri....hak3...(mcm trs blh mkn je)...mst kene proses dulu kn?? hurmmm...yela, kalau x, mst kt sna ramai penjual garam (kalau blh jual trs)....sbb sng je....g kt tasik 2 kaut dlm 2-3 jam, dh dpt bnyk hasil, bwa blik rmh, packing n jual....xke mudah 2...hehehehe

No comments:

Yang Dah Berakhir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...