Friday 12 August 2011

Islam dan Puasa #6

Assalamualaikum..seperti biasa, arini redzz akn kongsikan hadis yg berkaitan dgn puasa..tp, yg lainnya di sini, mulai hari ni, redzz akn kongsikan bukan satu, tapi dua hadis yg berkaitan dgn puasa..so, sama2 lah kita menghayatinya..selamat beramal..

Maksudnya :
Rasulullah s.a.w telah bersabda : sesipa yang terlupa sedangkan dia berpuasa, lalu dia makan atau minum, hendaklah dia terus mnyempurnakan puasanya kerana dia telah diberi makan atau minum oleh Allah.
(Hadis Abu Hurairah r.a)

Maksudnya :
Seorang wanita telah datang menemui Rasulullah s.a.w dan berkata : ibuku telah meninggal dunia dan masih mempunyai puasa ganti selama sebulan.Baginda bertanya kepada perempuan itu dengan sabdanya : bagaimana pendapatmu jika ibumu itu masih mempunyai hutang, adakah kamu akan membayarnya? Wanita itu menjawab : Ya. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda : Hutang kepada Allah itu lebih berhak untuk dibayar.
(Hadis Ibnu Abbas r.a)

Islam dan Puasa 1
note entri : kalau korang lupa yg korg tu puasa, then korg termakan/terminum..puasa korg xterbatal..jgn r lepas korg teringat korang tu puasa, korg terus makan /minum smpai kenyang lak ye..hehehehe..teruskan je puasa tu..jangan nk ngengada..masih boleh dikira..hu3..

No comments:

Yang Dah Berakhir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...