Saturday 8 January 2011

Kupu2 o rama2 ???!!

entri kli ni agk pelik ckt sbbnyer, berkaitan serangga..

Serangga ialah benda hidup dari kelompok haiwan Invertebrata, kelas Insecta, yang mempunyai bilangan spesies terbanyak. Di habitan daratan, serangga paling luas tersebar berbanding dengan kelas-kelas yang lain dalam filum Arthropod. Anggaran jumlah keseluruhan spesies kini, termasuk yang belum dikenali oleh sains sekitar dari dua hingga tiga puluh juta, dengan kebanyakan pakar cenderung kepada jumlah pertengahan antara dua jumlah melampau ini. Walaupun telah diketahui hampir satu juta spesies serangga, masih banyak lagi serangga yang belum diketahui dan direkodkan kehadirannya. Tidak dapat dinafikan banyak serangga yang akan pupus, sebelum dapat direkodkan kewujudannya, akibat aktiviti pembangunan hutan yang dilakukan.

Serangga boleh didapati dalam pelbagai habitat di bumi ini, malah anda akan mendapati banyak serangga berkongsi habitat dengan manusia, sama ada di halaman rumah ataupun di dalam rumah. Serangga mempunyai banyak kepentingan sama ada secara langsung maupun tidak langsung terhadap kehidupan manusia di bumi ini.

Kupu-kupu (bahasa Inggeris: moth) merupakan sejenis serangga dalam pengkelasan dikelompokkan kepada order Lepidoptera, sama seperti kupu-kupu. Pembahagian susunan Lepidoptera kepada rama-rama dan kupu-kupu merupakan pembahagian popular, namun bukan merupakan pembahagian taksonomi saintifik.

Rama-rama, (Bahasa Inggeris: Butterfly) adalah sejenis serangga dari order Lepidoptera, sama seperti rama-rama. Kebanyakan rama-rama mempunyai warna yang terang dan menarik.

bkn pape pn..sna nyer ari 2, msa cti sem, ibu redzz ada bwa 3 ekor kepompong yg mnunggu msa tok mnjd rama2/kupu2...mmg menakjubkan..indahnya ciptaan Tuhan..Redzz kagum mlhtnyer & x sabar2 nk tgk ke tiga2 kua dr kepompong msg2..hehehe..

ni da gmbr yg sempat d snap...he3..

nmpk x 3 ekor kepompong yg ada?? hu3..
n then, bila dh kua, sumenyer corak yg sma..agknyer kmbr tiga kot..
tp, yg sempat memopularkn dri seekor je.. yg lg 2 2 just dpt tgk je..
(olh krna t'lalu t'kesima, xdan nk amek gamba).. hehehe

ni la kupu2 nye..
santek x???
santek kn..
hehehehehe

8 comments:

Emi said...

waahhh..kau buat research sal kupu2 kew pulaks barney.btw, aku suka lagu kat blog kau ney..=)

Hanzo said...

bela kupu2 kat rumah? mmg RARE... hehehe

L-mi Redzz said...

emi : hahahahaa..npe xleh ke?? hu3..thnksss

wan : npe xleh ke?? hahaha..hobi baru..hehhehe

Emi said...

eh, bela kat umah ea??hmmm..x susah ke nak bela benda alah yg sgt kecik n sensitif ni? mcm pelik je. japgi dy terbang p mane2 ntah.pastu x jumpe carik da.

L-mi Redzz said...

hahahahah...ko caye ke mi aq bele kt rmh?? ni scra kbtln je r...aq jupe, so amek la bwa blk..nk tgk ktrn hdp dia.. xda keje aq nk bele wei..nk bg mkn pe?? madu?? hu3..

ira said...

rajin hang wat entry pasal binatang nih..hhu..

L-mi Redzz said...

ira-yoshida : hahahaha...dh tatau nk 2ls pe...wt je r..hik3..

ijam ismail said...

huhu...cantek2...
=D

Yang Dah Berakhir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...