Saturday 16 June 2012

Wahh!! cantik rambut~

Assalamualaikum w.b.t dan slmt sejahtera...bersua kmbli kita d entri ni setelah menyepi buat seketika...

*gambar sekadar hiasan..tidak berniat utk mengaibkn sesape*

Arini Redzz nk berkongsi berkaitan dgn pattern bercukur...ermmm, korang mst pernah tgk kn membe2, adk beradik ataupn jiran korang yg wt pattern cukur rmbut mcm kt ats tu...mst dorang rasa hot kan kalau buat pattern cam 2..nak2 kalau g jln2 kt mall kn..perghhh~ tp, apa yg pastinya dorang tau x apa hukum berbuat sedemekian...dan yg pastinya korang tau x, apa nama pattern yg agk kreatif ni?? meh sini Redzz nk berkongsi sikit pasal bnda ni..

Ok, nama pattern rambut ni (mcm kt ats tu) Qaza‘ (mencukur sebahagian rambut dan meninggalkan sebahagian yang lain) dimana ia merupakan bentuk cukuran yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w... kalau dieja dlm tulisan jawi قزع (qaza')...maksudnya kat sini tak kesah la sama ada korang mencukur di tengah kepala dan meninggalkan yang tepi, mencukur di tepi meninggalkan rambut di tengah atau mencukur rambut depan meninggalkan rambut belakang atau sebaliknya...







Larangan melakukan qaza‘ ini telah disebut dengan jelas di dalam hadis daripada ‘Abdullah bin ‘Umar r.a katanya yang bermaksud :

"Ssungguhnya Rasulullah s.a.w menegah daripada melakukan qaza' (mencukur sebahagian daripada rambut kepala)."
(Hadis Riwayat : al-Bukhari dan Muslim)


Dalam hadis yang lain daripada ‘Abdullah bin ‘Umar r.a yang bermaksud :




"Sesungguhnya Nabi s.a.w telah melihat seorang kanak-kanak yang dicukur sebahagian rambutnya dan ditinggalkan sebahagian yang lain, lalu Nabi melarang mereka berbuat demikian dan Baginda bersabda: "Kamu cukur (rambut itu) kesemuanya atau kamu tinggalkan kesemuanya (tidak mencukurnya)."
(Hadis riwayat Abu Daud)
 








so, hukumnya adalah HARAM!!..
 

Nota kaki : sharing is caring...terpulang kpd anda yg hendak menilainya mcmna...semoga apa yang dikongsikan ni dpt memberikan manfaat kpd kita semua...insyaAllah... =)

No comments:

Yang Dah Berakhir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...